Historier til billederne fra Cuba.

Vi var på sprogskole på Cuba fra d. 24/4 til d. 20/5. Bagefter rejste vi rundt på Cuba og besøgte Trinidad, Varadero og Havana.

Mens vi var på sprogskole i Santiago de Cuba, boede vi hos en cubansk familie. Vi spiste de fleste måltider hos familien. De gik meget op i at vi fik sund mad. En af de første dage fik vi serveret en drink der mest af alt lignede vandtynd diarre, og den smagte lige sådan! Vi fik at vide at det var en super-sund drink, fordi den indeholdte rigtig meget jern. Vi fik dog heldigvis ikke serveret denne drink flere gange under vores ophold.

På de første billeder ses en lækker anretning af krokodillekød, ifølge familien, en delikatesse! Det smagte da også udemærket, lidt som en blanding af fisk og kylling, men mere eksotisk var det nu heller ikke.

Hjemmefra havde vi fået den opfattelse, at Santiago de Cuba var en strandby, det er nu ikke helt tilfældet. Den nærmeste strand ligger 20 km fra byen, og er ikke særlig imponerende. Men heldigvis for os to solhungrende skandinavere har byen ”Hotel Santiago”, med en skøn swimmingpool, som man kan få lov at nyde for 70 kr pr dag (ja, Cuba er et meget dyrt land at besøge), se billede nr. 3.

”Hotel Santiago” huser også byens eneste internetcafe, med en ekstrem langsom linje, som man kan få lov til at benytte for den usle sum af 40 kr. i timen (her i bolivia koster det ca. 2 kr. i timen for en meget hurtigere linje).

I weekenderne havde vi ingen undervisning, og vi havde derfor tid til at tage på udflugt. En weekend gik turen til Baracoa, som er den første by der blev grundlagt på Cuba af spaniolerne. Det var en smuk køretur der til, se billed nr. 4.

Fra Baracoa har man udsigt til El Yunque, et bjerg som er ca. 500 m højt og har en ret speciel form, se billede nr. 5 og 6.

Selvfølgelig skulle vi bestige El Yunque. Det blev en tur med mange spændende oplevelser, bl. kom vi igennem kakaoplantager og så et kæmpe tusindben, se billed 7 og 8.

I havnen i Baracoa lå en stor rustbunke af et skib, som var sunket. Vi diskuterede lidt, om det var en amerikansk olietanker helt tilbage fra før revolutionen, eller om det var en sovjetisk olietanker, der var sunket. Se billed nr. 9.

Efter at have afsluttet vores sprogskole tog vi til Trinidad og videre til ferieparadiset Varadero, en 25 km lang hvid sandstrand og masser af luksushoteller. Se billed nr. 10 og 11.

Efter at have slappet af og nydt livet i Varadero tog vi videre til Havana. Superskøn by med masser af liv. Det var også dejligt at komme til en by hvor de lokale ikke var helt lige så kontaktsøgende som vi havde oplevet i Santiago de Cuba. Kysselydene, fløjtene og komplimenterne blev færre (Rie). Der var heller ikke lige så mange der tiltalte dig med ”amigo/-a” (ven) på gaden.

Det var nu tid til at være lidt kulturel igen. Vi besøgte museer og historiske bygninger, bla. Capitolio, som er en kopi af Capitol Hill i Wasington, se billed nr. 12.

Vi var også meget fascineret af Havanas berømte havne-/strandpromenade, Malecón, se billed nr. 13.